la naissance de vénus
In a similar way, the scene shows here marks the start of Venus's ministry of love, whether in a simple sense, or the expanded meaning of Renaissance Neoplatonism. Très intéressant. [2], In the centre the newly-born goddess Venus stands nude in a giant scallop shell. Dans ses bras, c’est Aura, sa femme, déesse des fleurs et Vent du printemps. She is one of the three Horae or Hours, Greek minor goddesses of the seasons and of other divisions of time, and attendants of Venus. [3] Art historian and curator Robert Rosenblum wrote of Cabanel's The Birth of Venus that "This Venus hovers somewhere between an ancient deity and a modern dream"; he described "the ambiguity of her eyes, that seem to be closed but that a close look reveals that she is awake ... A nude who could be asleep or awake is specially formidable for a male viewer".[4]. Soigne toi bien ! [22], Horne dated the work at some point after the purchase of the villa in 1477 and before Botticelli's departure for Rome to join the painting of the Sistine Chapel in 1481. A cette époque, les artistes utilisaient dâhabitude des panneaux de bois, et alors que cette tendance allait continuer pendant encore un siècle, lâusage de la toile tendue gagnait lentement en popularité. La Naissance de Vénus de Sandro Botticelli: la représentation d’un mythe.Élysa Lachapelle La Naissance de Vénus, peinte vers 1485 par l’artiste florentin Sandro Botticelli, est une interprétation du mythe entourant le personnage d’Aphrodite, dans la mythologie grecque, devenue Vénus chez les Romains. 36 mots Elle est nue, seulement habillée de sa longue chevelure. "Cabanel, Alexandre." It was painted in 1863, and is now in the Musée d'Orsay in Paris. Dans la série Les Simpson, à l'épisode 9 de la saison 5, on peut y voir une représentation de celle-ci, où elle est remplacée par la nouvelle employée de la centrale, Mindy, qui attire beaucoup Homer Simpson. Birth of Venus. Yvo Jacquier - La Naissance de Vénus, de Sandro Botticelli, 1486 7 on 28. Another interpretation of the Birth of Venus is provided here by its author, Charles R. Mack. aller sur un coquillage, et il semble que le ciel en jouisse, La lumière n’est pas naturelle dans le tableau : prenons l’exemple du personnage central. Alexandre Cabanel. 0 Benezit Dictionary of Artists (. Elle accueille Vénus sur terre et s’apprête à la couvrir d’une toge. Vénus elle-même est dâapparence inhumainement virginale dans le tableau, sans aucune trace ni imperfection sur le corps ou le visage, avec la peau laiteuse et dâune blancheur éclatante. Merci beaucoup pour ce riche partage. Les paysages prennent de l’importance, notamment pour les peintres flamands. Un personnage divin, probablement Pomone, porte une robe blanche à motifs naturels, se tient debout sur la terre, attendant lâarrivée de Vénus et tenant une grande draperie qui flotte dans le vent. A très vite de l’autre côté du rideau ! [6], Over time, Alexandre developed what would become his signature style. Cliquez pour partager sur Facebook(ouvre dans une nouvelle fenêtre), Cliquez pour partager sur Twitter(ouvre dans une nouvelle fenêtre), Cliquez pour partager sur Pinterest(ouvre dans une nouvelle fenêtre). She is a part of her surroundings and the viewer is privy to behold upon the scene. On voit qu’elle se cache la poitrine d’une main et dissimule son pubis avec ses cheveux (un geste calqué sur une statue appelée, Tant qu’on parle d’elle, la posture qu’elle prend est connue sous le terme de, Pour réaliser l’exploitation, j’ai choisi de m’appuyer sur la génialissime collection, 16 pensées sur « La naissance de Vénus, Sandro Botticelli ! C’est qui ? Nous avons « assisté » à la naissance d’Aphrodite et nous venons de lire l’épisode où Héphaïstos demande sa main. L’un d’eux, Cronos, se révolta contre son père tyranique. Il a été peint selon la technique de la tempera. Ici, et pour la 1e fois, c’est le contraire. This website uses cookies to improve your experience. Contacts |  On voit qu’elle se cache la poitrine d’une main et dissimule son pubis avec ses cheveux (un geste calqué sur une statue appelée Venus pudica). [11][12], As in the Primavera, the green pigment – used for the wings of Zephyr, Zephyr's companion, and the leaves of the orange trees on the land – has darkened considerably with exposure to light over time, somewhat distorting the intended balance of colours. La Nature a toute sa place La Naissance de Vénus de Botticelli. Il est en train de souffler sur Vénus pour la ramener sur la rive. Ces ressources, dont la responsabilité pédagogique n'engage que moi, sont mises à disposition des collègues pour une utilisation libre dans vos classe et ne sont pas destinées à une utilisation commerciale. PJP sur Twitter Le modèle qui a servi à peindre le personnage de Vénus serait Simonetta Vespucci, épouse d'un marchand florentin. [16] The painting depicts the world of the imagination rather than being very concerned with realistic depiction.[17]. Her hair has been deepened, adding more to her allure and purity.” It is as if the viewer is catching a glimpse of a goddess simply basking in the nature that enfolds her. Conçu pour Villa Médicis de Castello, l'œuvre est actuellement conservée dans Galerie des Offices à Florence. This was all apparently applied after the painting was framed. Le tableau fut peint par Sandro Botticelli, qui a également créé une autre Åuvre majeure de la Renaissance, Primavera (aussi connue sous le nom Allégorie du Printemps). C’est le moment parfait pour s’intéresser à ce tableau ! The contrapposto twist of the figure with the melodramatic swoop of the arm over the face comes directly from his previous paintings … Venus herself takes over the entire front of the picture plane. They are among the most famous paintings in the world, and icons of the Italian Renaissance; of the two, the Birth is better known than the Primavera. L’ambiance est apaisante. Pour faire bref, la Renaissance est notamment caractérisée par la re-découverte des techniques et des idées de l’Antiquité grecque et romaine (re-naissance). Tout comme Vénus est la déesse de la fertilité, leur expansion très rapide en font le symbole de la fertilité, d’où leur présence. Il souffle, et à côté de lui sa femme sème des fleurs autour de Vénus. She is calm, and asks nothing with her gaze. The Hora originally had "low classical sandals", and the collar on the mantle she holds out is an afterthought. [5], At the right a female figure who may be floating slightly above the ground holds out a rich cloak or dress to cover Venus when she reaches the shore, as she is about to do. Superbe! This was the year after their father died at the age of 46, leaving the young boys wards of their cousin Lorenzo il Magnifico, of the senior branch of the Medici family and de facto ruler of Florence. Following his tutelage, he entered his first Salon in 1843 and won second place in the Prix de Rome in 1845. Certaines images présentes sur le blog ont été trouvées sur les moteurs de recherche. 108 0 obj <> endobj Enfin je ne sais pas si je dois te remercier car, moi qui ne fait que du Français et des Maths du fait de mon poste de PDM, l’art visuel et l’histoire de l’art me manquent encore plus à cause de tes articles! [48][49] There is another such workshop Venus in Berlin, and very likely others were destroyed in the "Bonfire of the Vanities". Morte de pneumonie à l'âge de 23 ans en 1476, tous les portraits célèbres de Botticelli la représentant sont posthumes : Portrait de Simonetta Vespucci (1476-1480), Vénus et Mars (1480), La Naissance de Vénus (1485) Madonna della melagrana (1487). Ouais, c’est vrai. Lâocéan semble étrangement limité et calme comparé aux personnages de la peinture, avec des toutes petites vagues qui se jettent légèrement sur le rivage. ». A third (106 x 182.6 cm) version dates from 1875; it is in the Metropolitan Museum of Art in New York City. By adhering to the accepted canon of the day, Cabanel produced a quite seductive painting of a mythological beauty presented in a calculated way that was acceptable for viewers at the time of its creation. Posons-nous tout d’abord la question de son utilité. Cabanel was a determined opponent of the Impressionists, especially Édouard Manet,[citation needed] although the refusal of the academic establishment to realize the importance of new ideas and sources of inspiration would eventually prove to be the undoing of the Academy. La Naissance de Vénus de Botticelli Déesse de l’Amour, de la Beauté et de la Pureté, Vénus est ici représentée dans son plus simple appareil. Y a bien deux anges dans le coin mais ça ne m’aide pas à mieux comprendre… Et à droite, un quatrième personnage vient aider la demoiselle à s’habiller (une intervention du CSA ?). Le mouvement des fleurs, des cheveux, des vagues et des tissus répond à celui du vent que Zéphyr fait souffler. The majority of critics attacked the painting with unmitigated disgust…: “What is this odalisque with the yellow belly, ignoble model dredged up from who knows where?” [And] “The painter’s attitude is of inconceivable vulgarity.”[5], Cabanel depicts personality, but in subtle ways through her relaxed posture and sleepy expression. [46], Rather than choosing one of the many interpretations offered for Botticelli's depiction of the Birth (Arrival?) Mais t’es pas bien ?!! Et drôle! Les portraits, qui étaient présents au Moyen-Âge, quittent leur traditionnel profil pour laisser plus de liberté aux peintres. [39], The painter and the humanist scholars who probably advised him would have recalled that Pliny the Elder had mentioned a lost masterpiece of the celebrated ancient Greek painter, Apelles, representing Venus Anadyomene (Venus Rising from the Sea). Et merci à toi pour ton passage et ton message ! Pliny also noted a second painting by Apelles of Venus "superior even to his earlier one," that had been begun by the artist but left unfinished. Both have wings. À droite, elle est reçue par un personnage féminin, l'une des Heures, fille de Jupiter (Zeus) et de Thémis ou la divinité du printemps tentant, malgré le vent, de la couvrir d'un voile rouge parsemé de motifs floraux, pour cacher une nudité déjà bien dissimulée par la déesse elle-même. J’ai aussi beaucoup aimé les sensations qui sont amenés par l’auteur : les odeurs (des roses, du bord de mer), le bruit du vent qui souffle dans les arbres ou du clapotis des vagues, la sensation du courant d’air (le souffle de Zéphyr ? (...) et née dedans, avec un air charmant et joyeux, ?��C��. It has long been suggested that Botticelli was commissioned to paint the work by the Medici family of Florence, perhaps by Lorenzo di Pierfrancesco de' Medici (1463–1503) a major patron of Botticelli, under the influence of his cousin Lorenzo de' Medici, "il Magnifico". [3] At the left the wind god Zephyr blows at her, with the wind shown by lines radiating from his mouth. Simonetta was possibly born in the Ligurian seaside town of Portovenere ('the port of Venus'). Enfin, le gros coquillage, assez énigmatique c’est vrai. Une jolie idée que j’ai trouvée chez Fodio (A portée de notes) : il s’agit de poursuivre sur le thème de la beauté, mais non pas de la garder sous son aspect universel, plutôt de la personnaliser. la Naissance de VénusIl est un peint détrempetoile de lin(172 cm x 278 cm)de Sandro Botticelli, daté 1482-1485 env. According to Pliny, Alexander the Great offered his mistress, Campaspe, as the model for the nude Venus and later, realizing that Apelles had fallen in love with the girl, gave her to the artist in a gesture of extreme magnanimity. [9], The painting is large, but slightly smaller than the Primavera, and where that is a panel painting, this is on the cheaper support of canvas. %PDF-1.6 %���� There are a number of pentimenti revealed by modern scientific testing. C’est le moment parfait pour s’intéresser à ce tableau ! [51], For classical examples, see below. Conçu pour Villa Médicis de Castello, l'œuvre est actuellement conservée dans Galerie des Offices à Florence. The land probably represents either Cythera or Cyprus, both Mediterranean islands regarded by the Greeks as territories of Venus. La scène se passe sur les côtes de l’île de Cythère, une île grecque bordée par la mer Égée et la Méditerranée. Cette position était beaucoup utilisée dans l’Antiquité. Je travaille sur la mythologie grecque avec ma classe. Her pose is impossible: although she stands in a classical contrapposto stance, her weight is shifted too far over the left leg for the pose to be held. Son talent lui permit d’entrer au service des Médicis, la famille la plus puissante, celle qui « régnait » sur la ville. Arts visuels, histoire des arts, littérature, …. En l'occurrence, quatre triangles inscrits dans un rectangle de 3 sur 4 carreaux dirigent les deux personnages sur la gauche, Zéphyr et Chloris. Here one hand is raised, pointing to heaven for justification, and the figure's gaze also looks upwards; the whole effect is very different. Plato further argued that contemplation of physical beauty allowed the mind to better understand spiritual beauty. On la reconnait notamment aux bleuets qui ornent sa robe. Merci Charlotte ! Cabanel's erotic imagery, cloaked in historicism, appealed to the propriety of the higher levels of society. The Roman images in various media showing the new-born Venus in a giant shell may well be crude derivative versions of these paintings. Mack sees the scene as inspired by both the Homeric Hymn and the ancient paintings. la naissance de Vénus, déesse de la beauté. Although relations were perhaps always rather tense between the Magnifico and his young cousins and wards, Lorenzo di Pierfrancesco and his brother Giovanni di Pierfrancesco de' Medici, it may have been politic to commission a work that glorified the older Lorenzo, as some interpretations have it. Et drôle! the Collection of Mr. Henry C. Gibson, Philadelphia. Botticelli a choisi le thème particulier de la création de Vénus comme un hommage aux travaux dâHomère. Le thème du Printemps est omniprésent dans l’image. Cabanel was schooled at the Ecole des Beaux Arts under the painter François-Edouard Picot. Celui-ci est guidé vers le rivage par le vent et les vagues. "The Public and Private Collections of the United States. Merci de ma part et de la part surement de tous ceux qui, comme moi, ont une culture très limitée en histoire des arts. Et même que c’est fait exprès ! In this case the scallop shell upon which this image of Venus/Eve/Madonna/Church stands may be seen in its traditionally symbolic pilgrimage context. Following the Salon it was said: “His dark-eyed heroines, thinly painted, usually in muted colors and immaculately drawn, were popular on both sides of the Atlantic”. C’est donc naturellement lui qui devait être représenté dans cette scène. While there are subtleties in the painting, its main meaning is a straightforward, if individual, treatment of a traditional scene from Greek mythology, and its appeal is sensory and very accessible, hence its enormous popularity. [25], Although there are ancient and modern texts that are relevant, no single text provides the precise imagery of the painting, which has led scholars to propose many sources and interpretations. Les Canevas étaient plus pratiques à lâusage et plus durables, particulières dans les climats humides comme ceux de lâItalie du Sud, tandis que le bois était non seulement plus cher, mais avait tendance à se dégrader plus rapidement dans lâhumidité. et sur Facebook ! [47], Botticelli, or more likely his workshop, repeated the figure of Venus in another painting of about 1490. , Merci Charlotte ! It was finished with a "cool gray varnish", probably using egg yolk. James Hankins, "The Myth of the Platonic Academy of Florence,", More clearly in the Latin Florentia ("flowering") than in the Italian Firenze. Another poem by Politian speaks of Zephyr causing flowers to bloom, and spreading their scent over the land, which probably explains the roses he blows along with him in the painting. La naissance de Vénus Il y a beaucoup d’inconnues en ce qui concerne La Naissance de Vénus et en fait, nous ne savons pas qui a commissionné cette peinture, si ce n’est qu’il s’agissait d’un membre de la famille Médicis., ni sa date de création, bien qu’on la situe généralement autour de 1480. Botticelli ne l’oubliera pas et ce tableau sera peint 9 années après sa disparition. [21] There is no record of the original commission, and the painting is first mentioned by Vasari, who saw it, together with the Primavera, at Castello, some time before the first edition of his Lives in 1550, probably by 1530–40. Ce qui est bien avec toi, c’est qu’à chaque article j’ai un p’tit mot sympa [1] A third (106 x 182.6 cm)[2] version dates from 1875; it is in the Metropolitan Museum of Art in New York City. Although it now seems that the painting was executed for another member of the Medici family, it likely was intended to celebrate and flatter its head, Lorenzo de' Medici. Le choix de cette coquille s’explique sans doute par ses courbes et ses couleurs douces, parfaites pour accompagner Vénus. �y)�x�� �&�` Although the two are not a pair, the painting is inevitably discussed with Botticelli's other very large mythological painting, the Primavera, also in the Uffizi. [19] The clumps of bulrushes in the left foreground are out of place here, as they come from a freshwater species.[20]. Recevez un mail à chaque nouvel article ! Ultimately, these readings of the Birth of Venus flatter not only the Medici and Botticelli but all of Florence, home to the worthy successors to some of the greatest figures of antiquity, both in governance and in the arts. Document de très grande qualité comme d’habitude, J’avais travaillé dessus mais de façon beaucoup beaucoup plus simple, c’est ici http://a-cartable-ouvert.eklablog.fr/la-naissance-de-venus-de-sandro-botticelli-revisitee-a107415928, si tu veux jeter un oeil, puis-je mettre un lien vers ton blog à la fin de mon article pour le signaler? Her only seemingly modest gesture is her placement of her hand over her leg, though it is not out of shyness- one must pay before they can see. par des Zéphyrs lascifs poussée vers le rivage, It depicts the goddess Venus arriving at the shore after her birth, when she had emerged from the sea fully-grown (called Venus Anadyomene and often depicted in art). h�b``a``Z� ��P#�0p4@١y`�b`ٙd& �7]�c����ŎĦ��6 �������p�j�!�lL���>*� La naissance de Vénus Il y a beaucoup d’inconnues en ce qui concerne La Naissance de Vénus et en fait, nous ne savons pas qui a commissionné cette peinture, si ce n’est qu’il s’agissait d’un membre de la famille Médicis., ni sa date de création, bien qu’on la situe généralement autour de 1480. The painting is in the Uffizi Gallery in Florence, Italy. James Rubin writes of the two works: “The Olympia is often compared to Cabanel’s Birth of Venus, for the latter is a far more sexually appealing work, despite its mythological guise… It is evident Manet’s demythologizing of the female nude was foremost a timely reminder of modern realities. « Pour trouver l’inspiration, Sandro se promène dans ses souvenirs : du parfum des roses du jardin aux perles des huîtres qu’il allait pêcher… Apparaît alors la belle Simonetta, son premier amour. Learn how and when to remove this template message, Alexandre Cabanel, Adolphe Jourdan, The Birth of Venus, The Metropolitan Museum of Art - The Birth of Venus, http://library.artstor.org/library/secure/ViewImages?id=%2FThWdC8hIywtPygxFTx5TnQkVn0reA%3D%3D, http://library.artstor.org/library/secure/ViewImages?id=%2FDFMaiMuOztdLS04ejp4QXsvXQ%3D%3D, http://library.artstor.org/library/secure/ViewImages?id=8DlKaFsnKjQ6, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=The_Birth_of_Venus_(Cabanel)&oldid=972579730, Articles needing additional references from June 2014, All articles needing additional references, Articles with unsourced statements from May 2010, Articles with unsourced statements from June 2013, Creative Commons Attribution-ShareAlike License, "CABANEL, Alexandre." 1864 is in Dahesh Museum of Art. Pliny also stated that "the lower part of the painting was damaged, and it was impossible to find anyone who could restore it. J’ai aussi lu qu’il pourrait s’agir de l’une des Grâces, les compagnes habituelles de Vénus. aux indices : on est en bord de mer et on distingue une forêt sur la côte. Accordingly, by overt implication, Lorenzo becomes the new Alexander the Great with an implied link to both Augustus, the first Roman emperor, and even to Florence's legendary founder, Caesar himself. C’est grâce à elle qu’une pluie de fleurs accompagne cette naissance. Once again, Botticelli, in his version of the Birth of Venus, might be seen as completing the task begun by his ancient predecessor Apelles, even surpassing him. D'après Aby Warburg[2], le tableau retranscrit en partie un passage des Stances d'Ange Politien, dans lequel le poète décrit une scène gravée sur un portail du palais de Vénus : « Dans l'Égée tempétueux, dans le sein de Thétys, La posture adoptée par la Vénus dans ce tableau rappelle la Vénus médicéenne, une sculpture de marbre issue de l'Antiquité classique et figurant dans la collection énorme des Médicis ; il fut permis au peintre de l'étudier. La ligne des épaules est opposée à la ligne des hanches. Ronald Lightbown concludes that it only came to be owned by the Medici after that. Canvas was increasing in popularity, perhaps especially for secular paintings for country villas, which were decorated more simply, cheaply and cheerfully than those for city palazzi, being designed for pleasure more than ostentatious entertainment. Le personnage qui a la peau la plus foncée est Zéphyr, dieu du vent. modifier - modifier le code - modifier Wikidata. Parmi ces oeuvres majeures, on peut citer Le Printemps, ou encore sa participation à la décoration de la chapelle Sixtine. The Birth of Venus (French: Naissance de Venus) is a painting by the French artist Alexandre Cabanel. On retourne à la pêche (hahaha !) The closest precedent for the scene is generally agreed to be in one of the early ancient Greek Homeric Hymns, published in Florence in 1488 by the Greek refugee Demetrios Chalkokondyles: This poem was probably already known to Botticelli's Florentine contemporary, and Lorenzo di Medici's court poet, Angelo Poliziano. Ouranos, le dieu du ciel et Gaïa, déesse de la Terre, eurent plusieurs fils. Et qu’est-ce qu’elle fait à poil ? Dans la mythologie, Vénus a voyagé jusquâà Cythère à dos de coquillage peu après sa naissance. Cool! Horne believed that the painting was commissioned soon after the purchase in 1477 of the Villa di Castello, a country house outside Florence, by Lorenzo and Giovanni, to decorate their new house, which they were rebuilding. Zéphyr, dieu du vent, aide Vénus dans son voyage en la poussant vers lâîle. Tradition associates the image of Venus in Botticelli's painting with the famous beauty Simonetta Cattaneo Vespucci, of whom popular legend claims both Lorenzo and his younger brother, Giuliano, were great admirers. Hemsoll, 13:40; Hartt, 333, Clark, 97 quoted; see also Ettlingers, 134, Clark, 92, 96–97; Lightbown, 160, "the first surviving celebration of the beauty of the female nude represented for its own perfection rather than with erotic or moral or religious overtones. Sur la gauche, on distingue Zéphir, le dieu du vent. Her whole body follows the curve of a Gothic ivory. N’oublie pas que j’ai beaucoup appris en venant chez toi ! Il en est de même pour les peintures de Piero di Cosimo dans lesquels est reconnue Simonetta Vespucci : Portrait de Simonetta Vespucci (1480), La Mort de Procris (1486-1510). ", "What 'Venus', Now At The MFA, Can Teach Us About Renaissance Painter Sandro Botticelli", "Botticelli and the Search for the Divine", University of Birmingham, 18 min introductory lecture. http://library.artstor.org/library/secure/ViewImages?id=8DlKaFsnKjQ6. Premiers coups d’oeil sur le tableau : on ne voit qu’elle, cette femme nue en plein milieu ! Un médaillon se détache d’emblée : il contient le corps et les visages du couple. The sea brings forth Venus just as the Virgin gives birth to the ultimate symbol of love, Christ. Il a été peint vers 1485, en plein milieu de la Renaissance (1420-1560). Aura, vent du printemps, répand des roses sur son passage, fleurs de l’amour et de la beauté (tiens, tiens). In the case of Botticelli's Birth of Venus, the suggested references to Lorenzo, supported by other internal indicators such as the stand of laurel bushes at the right, would have been just the sort of thing erudite Florentine humanists would have appreciated. [18], Botticelli's art was never fully committed to naturalism; in comparison to his contemporary Domenico Ghirlandaio, Botticelli seldom gave weight and volume to his figures and rarely used a deep perspectival space. Lorenzo, furthermore, is not only magnificent but, as was Alexander in Pliny's story, also magnanimous, as well. )… Cette entrée sensible dans le tableau m’a séduit ! La mer est calme et représentée de manière minimaliste car ce n’est pas le sujet du tableau. Sa robe en est décorée, tout comme le manteau qui va enveloppé la déesse. Bathed in opalescent colors, the goddess Venus shyly looks to the viewer from beneath the crook of her elbow. La période qui l’a précédée est le Moyen-Âge au cours duquel c’est la peinture religieuse qui est l’unique sujet des peintres. A noter tout de même que la tradition veut que Vénus reste convenable. In the same way the flowers in the air around Zephyr and on the textiles worn and carried by the Hora evoke the name of Florence.[33]. la naissance de Vénus, déesse de la beauté. aroused humans to physical love or she was a heavenly goddess who inspired intellectual love in them. L'air s'échappe de ses joues gonflées, représenté par des lignes droites claires. Today both hang in the Musee’d’ Orsay. Scallops were familiar Italian seafood, but their shells are never more than a few inches wide. Comme son nom l’indique, ce tableau représente le moment de la naissance de Vénus, déesse de la beauté (Aphrodite chez les romains). C’est ainsi que naquit Vénus, fille du ciel et de la mer. Her shoulders, for example, instead of forming a sort of architrave to her torso, as in the antique nude, run down into her arms in the same unbroken stream of movement as her floating hair. La fiche méthode pour entrer de manière sensible dans le tableau : La trace écrite (sur le modèle de Cenicienta). Les seuls autres éléments vivants du tableau sont les roseaux près de la rive et les arbres bizarrement droits derrière Pomone.
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